niedziela, 7 lipca 2013

Uporządkuj swoje życie!

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhCnD09QLeKhhQB1VS0qYnavjDZ-FnJszyGvMDxE3mYMbHuwghKGszMWgebHrbZtR-2wQ_a7Gmjyr5gYmrE9iD5ikCboIJ2UJbKWi-If6RaUiEN2-4i4db_-N3SYRXApyNU-e_9kaJW41Q/s400/demot-2.jpg

Słoneczka, na początek polecam odgruzowanie swojego otoczenia
Zacznij od wyrzucenia najlepiej do PCK ubrań w których już nie chodzisz lub nie chodziłaś przez ostatni rok.
Następnie uporządkuj dokumenty


Jak same  dobrze wiecie, obrastamy w dokumenty – z dnia na dzień, z tygodnia na tydzień, z roku na rok. Niektórych „papierów” możemy pozbyć się już po miesiącu – wtedy niszczymy potwierdzenia przeprowadzonych operacji bankowych, jeśli tylko zgadzają się ze stanem naszego konta.
Po dwóch latach możemy wyrzucić dowody zakupu, faktury VAT i przedawnione karty gwarancyjne, trzy lata magazynujemy rachunki za czynsz, opłaty za energię elektryczną, a przez sześć - dokumenty podatkowe.
Ogrom czasu, bo od dziesięciu do nawet trzydziestu lat archiwizujemy umowy najmu czy dokumenty niezbędne do stwierdzenia tzw. zasiedzenia nieruchomości.
Niektóre dokumenty są z nami przez całe życie – metryki, akty ślubu, świadectwa szkolne, świadectwa pracy, wyniki badań lekarskich, akty kupna lub sprzedaży nieruchomości, polisy ubezpieczeniowe. Jeśli dodamy do tego regulaminy, instrukcje, umowy, aneksy … mamy do czynienia z prawdziwym domowym archiwum.
Jak uporządkować dokumenty?
Najlepiej byłoby, gdybyśmy mogli wydzielić w domu strefę archiwum: może to być  półka, szuflada lub szafka, położona w miejscu trudno dostępnym dla dzieci.
Warto wszystkie ważne dokumenty włożyć pojedynczo (umowy, akty) bądź grupkami (rachunki) w przezroczyste koszulki, te z kolei umieścić w tematycznych, opisanych skoroszytach.
Jest wiele sposobów na stworzenie domowego archiwum: możemy wykorzystać sprawdzone metody biurowe lub zdać się na swoją pomysłowość.
Ja osobiście polecam kolorowe, kartonowe pudła archiwizacyjne, które opisujemy – do nabycia w sklepach z artykułami biurowymi.segregator na "Podatki”, „Ubezpieczenia”, „Polisy”, „Bank”, "Mieszkanie", "Rachunki", „Praca”, „Zdrowie” czy dokumenty „Osobiste". Jeśli jesteśmy ograniczeni przestrzennie, można zredukować liczbę segregatorów do minimum, skupiając w nich dokumenty tematycznie pokrewne. Ograniczymy się wtedy do haseł głównych „Mieszkanie” czy „Osobiste”.
Bieżące rachunki, umowy, korespondencję zbierajmy w jednym miejscu i raz w miesiącu przejrzyjmy je - i albo je zarchiwizujmy, albo się ich pozbądźmy. Podczas generalnych porządków przyjrzyjmy się naszym dokumentom i wyrzućmy te, które z upływem czasu straciły na ważności i osiągnęły status zbędnych papierzysk.
Biżuterię możemy posegregować w różny sposób i umieścić ją o ozdobnych pudełkach czy szkatułkach, jakie możemy dostać praktycznie wszędzie za parę groszy, lub zrobić samemu (metodą decoupage)
Stare pocztówki, listy i prace dzieci możemy poukładać w albumach lub ozdobnych tekturowych pudłach, które włożymy potem na pawlacz czy do szafy.
Natomiast zdjęcia włóżmy do albumów, łatwiej potem będzie odnaleźć fajną fotkę z wakacji czy zdjęcie przyjaciółki ze szkolnej ławki.
Wiecznym problemem bywa również bałagan na biurku, na którym zawsze szukamy ołówka, długopisu czy zszywacza do papieru. Tu możemy zastosować różnego typu organizery do przyborów biurowych, pojemniki na kredki, ołówki itp. czy specjalne półki i pudła na papiery. Łatwiej nam się będzie żyło.
Pomysłów na utrzymanie porządku w domu jest dużo, gadżetów w tym pomocnych jeszcze więcej. Jednak pamiętajmy, że muszą one pasować do całości wystroju wnętrza.
Możesz również poukładać książki, dowolnie kolorami, wielkością lub kategoriami. W zależności od nastroju będzie Ci łatwiej znaleźć potrzebną w danym momencie książkę.
Możesz posegregować również kable, które zwykle walają się w konta w kąt.
Poniżej super sprawdzony sposób :)
http://g1.idg.pl/news/thumb/2/3/232140
http://g1.idg.pl/news/thumb/2/3/232141

Niepotrzebną pościel poduszki możesz schować pod łóżko w specjalnym pojemniku próżniowym zajmie o wiele mniej miejsca niż upchana w szafie.
Świetnie sprawdzają się również różne przegródki w szufladzie, można znaleźć mnóstwo takich akcesoriów w ikea :)
W każdym domu  jak same wiecie jest zwykle dużo różnych lekarstw, aby zapobiec bałaganowi, można uporządkować je w zależności od dolegliwości. Ja np. posegregowałam w szufladzie w której ustawiłam kilka koszyczków i podzieliłam leki na kategorie: przeziębienie. od brzucha,witaminy i makroelementy,maści,kobiece, męskie, ale każda z Was może zrobić to po swojemu.
W łazience przydaje się oczywiście duża liczba koszyczków lub organizerów, tego nigdy nie za wiele :)
http://img714.imageshack.us/img714/1870/kosze.jpg
W kuchni oczywiście przydają się organizery do przypraw są praktyczne i pięknie się prezentują.
http://organizery.com.pl/photos/organizer-na-przyprawy-wieszak-uchwyt-kuchenny-2804115348.jpg

Przydatne są również pojemniki do segregacji śmieci, ja mam w domu 3 pojemniki na plastik, szkło, papier. Bardzo fajna sprawa polecam :)

Poniżej jeszcze kilka propozycji do uporządkowania otoczenia w swoim życiu. Kochane piszcie co Wam pomaga utrzymać porządek wokół siebie.

3 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeżeli chodzi o sklepy z artykułami biurowymi, to ja w tego typu asortyment zaopatruję się na https://somax.eu/. Sklep posiada szeroki wybór różnego rodzaju produktów, których na co dzień używa się w biurze. Warto pamiętać o tym, że dobrze wyposażone biuro jest gwarantem wydajnej oraz uporządkowanej pracy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niezbędnymi elementami wyposażenia każdego biura są pieczątki oraz stemple https://www.maxsc.com.pl/pieczatki-2/stempel-do-laku-referentka/. Znaleźć je można niemal w każdej placówce bankowej, urzędniczej, czy też w prywatnych firmach. Na ogół używa się ich przy pracy nad dokumentami, do ich oznaczania oraz zabezpieczania.

      Usuń