
Słoneczka, na początek polecam odgruzowanie swojego otoczenia
Zacznij od wyrzucenia najlepiej do PCK ubrań w których już nie chodzisz lub nie chodziłaś przez ostatni rok.
Następnie uporządkuj dokumenty
Jak same dobrze wiecie, obrastamy
w dokumenty – z dnia na dzień, z tygodnia na tydzień, z roku na rok.
Niektórych „papierów” możemy pozbyć się już po miesiącu – wtedy
niszczymy potwierdzenia przeprowadzonych operacji bankowych, jeśli tylko
zgadzają się ze stanem naszego konta.
Po dwóch latach możemy
wyrzucić dowody zakupu, faktury VAT i przedawnione karty gwarancyjne,
trzy lata magazynujemy rachunki za czynsz, opłaty za energię
elektryczną, a przez sześć - dokumenty podatkowe.
Ogrom czasu, bo
od dziesięciu do nawet trzydziestu lat archiwizujemy umowy najmu czy
dokumenty niezbędne do stwierdzenia tzw. zasiedzenia nieruchomości.
Niektóre
dokumenty są z nami przez całe życie – metryki, akty ślubu, świadectwa
szkolne, świadectwa pracy, wyniki badań lekarskich, akty kupna lub
sprzedaży nieruchomości, polisy ubezpieczeniowe. Jeśli dodamy do tego
regulaminy, instrukcje, umowy, aneksy … mamy do czynienia z prawdziwym
domowym archiwum.
Jak uporządkować dokumenty?
Najlepiej
byłoby, gdybyśmy mogli wydzielić w domu strefę archiwum: może to być
półka, szuflada lub szafka, położona w miejscu trudno dostępnym dla
dzieci.
Warto wszystkie ważne dokumenty włożyć pojedynczo (umowy,
akty) bądź grupkami (rachunki) w przezroczyste koszulki, te z kolei
umieścić w tematycznych, opisanych skoroszytach.
Jest wiele
sposobów na stworzenie domowego archiwum: możemy wykorzystać sprawdzone
metody biurowe lub zdać się na swoją pomysłowość.
Ja osobiście
polecam kolorowe, kartonowe pudła archiwizacyjne, które opisujemy – do
nabycia w sklepach z artykułami biurowymi.segregator na "Podatki”,
„Ubezpieczenia”, „Polisy”, „Bank”, "Mieszkanie", "Rachunki", „Praca”,
„Zdrowie” czy dokumenty „Osobiste". Jeśli jesteśmy ograniczeni
przestrzennie, można zredukować liczbę segregatorów do minimum,
skupiając w nich dokumenty tematycznie pokrewne. Ograniczymy się wtedy
do haseł głównych „Mieszkanie” czy „Osobiste”.
Bieżące rachunki,
umowy, korespondencję zbierajmy w jednym miejscu i raz w miesiącu
przejrzyjmy je - i albo je zarchiwizujmy, albo się ich pozbądźmy.
Podczas generalnych porządków przyjrzyjmy się naszym dokumentom i
wyrzućmy te, które z upływem czasu straciły na ważności i osiągnęły
status zbędnych papierzysk.
Biżuterię możemy posegregować w różny sposób i
umieścić ją o ozdobnych pudełkach czy szkatułkach, jakie możemy dostać
praktycznie wszędzie za parę groszy, lub zrobić samemu (metodą
decoupage)
Stare pocztówki, listy i prace dzieci możemy poukładać w
albumach lub ozdobnych tekturowych pudłach, które włożymy potem na
pawlacz czy do szafy.
Natomiast zdjęcia włóżmy do albumów, łatwiej
potem będzie odnaleźć fajną fotkę z wakacji czy zdjęcie przyjaciółki ze
szkolnej ławki.
Wiecznym problemem bywa również bałagan na
biurku, na którym zawsze szukamy ołówka, długopisu czy zszywacza do
papieru. Tu możemy zastosować różnego typu organizery do przyborów
biurowych, pojemniki na kredki, ołówki itp. czy specjalne półki i pudła
na papiery. Łatwiej nam się będzie żyło.
Pomysłów na utrzymanie
porządku w domu jest dużo, gadżetów w tym pomocnych jeszcze więcej.
Jednak pamiętajmy, że muszą one pasować do całości wystroju wnętrza.
Możesz
również poukładać książki, dowolnie kolorami, wielkością lub
kategoriami. W zależności od nastroju będzie Ci łatwiej znaleźć
potrzebną w danym momencie książkę.
Możesz posegregować również kable, które zwykle walają się w konta w kąt.
Poniżej super sprawdzony sposób :)
Niepotrzebną
pościel poduszki możesz schować pod łóżko w specjalnym pojemniku
próżniowym zajmie o wiele mniej miejsca niż upchana w szafie.
Świetnie sprawdzają się również różne przegródki w szufladzie, można znaleźć mnóstwo takich akcesoriów w ikea :)
W
każdym domu jak same wiecie jest zwykle dużo różnych lekarstw, aby
zapobiec bałaganowi, można uporządkować je w zależności od dolegliwości.
Ja np. posegregowałam w szufladzie w której ustawiłam kilka koszyczków i
podzieliłam leki na kategorie: przeziębienie. od brzucha,witaminy i
makroelementy,maści,kobiece, męskie, ale każda z Was może zrobić to po
swojemu.
W łazience przydaje się oczywiście duża liczba koszyczków lub organizerów, tego nigdy nie za wiele :)

W kuchni oczywiście przydają się organizery do przypraw są praktyczne i pięknie się prezentują.
Przydatne
są również pojemniki do segregacji śmieci, ja mam w domu 3 pojemniki na
plastik, szkło, papier. Bardzo fajna sprawa polecam :)
Poniżej
jeszcze kilka propozycji do uporządkowania otoczenia w swoim życiu.
Kochane piszcie co Wam pomaga utrzymać porządek wokół siebie.

